Hoe werkt de Belbus

De Belbusvereniging Noordkop (kortweg: de belbus) is van en voor alle inwoners van Hollands Kroon. Hij brengt u van deur tot deur binnen Hollands Kroon en verder naar Schagen, Heerhugowaard, Hoorn, Alkmaar en Den Helder. Een kaart van het complete werkgebied vindt u onderaan deze pagina. De werkwijze van de Belbus staat beschreven in het document: Werkwijze belbus

Hoe kunt u er gebruik van maken

  1. Alleen en uitsluitend inwoners van de gemeente Hollands Kroon kunnen lid worden van de Belbusvereniging.
  2. U wordt  lid van de Belbusvereniging Noordkop voor € 15 per jaar (de Belbus vervoert alleen leden!).
  3. U reserveert via de centrale uiterlijk één dag van tevoren voor ’s morgens 12 uur een rit om gegarandeerd op tijd op de bestemming te kunnen worden gebracht.
  4. De rekening voor de rit wordt via de centrale digitaal verzonden.
  5. Betaling gaat via automatische afschrijving.

Voorwaarden

  1. U moet lid zijn van de vereniging.
  2. U bent woonachtig in de gemeente Hollands Kroon.
  3. Bij voorkeur heeft u een e-mail adres.
  4. Bij voorkeur bent u via een mobiel telefoonnummer bereikbaar.
  5. U dient een bankrekening te hebben met voldoende saldo

Het vervoer

De vereniging heeft de beschikking over personenauto’s en bussen. Er kan een personenauto (Mercedes Citan) of een 8-persoonsbus (Mercedes Sprinter) worden ingezet. De keuze wordt onder meer bepaald door het aantal passagiers per rit. Er kunnen meerdere passagiers per rit vervoerd worden en dat kan invloed hebben op de reistijd, maar de eindtijd is gegarandeerd bij tijdig reserveren.

  • De eventuele terugrit kan meteen worden gereserveerd.
  • De bussen hebben de mogelijkheid voor rolstoelvervoer.
  • Na het overleggen van een verklaring mag begeleiding gratis mee.
  • U moet zich altijd bij de chauffeur kunnen identificeren.

Waarom mobiel, e-mail en bankrekening?

Na reservering geeft de centrale via de mail door hoe laat de belbus u komt halen.
De rekening voor de rit wordt per mail of -op verzoek- per post verstuurd en via automatische incasso geïnd.

Ons werkgebied

Op onderstaande landkaart ziet u het werkgebied van de Belbus.

Lidmaatschap

Er zijn twee manieren om lid van de vereniging te worden.
1. Via het aanmeldingsformulier op deze website
2. Via de aanmeldingskaart (aanvragen via de centrale of het secretariaat)

Het lidmaatschap is noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van de belbus

Het lidmaatschap kost € 15,- voor één  jaar of  € 7.50 voor een 3-maands lidmaatschap.
Het lidmaatschap kan ingaan op elk gewenst moment van het jaar. Het 3-maands lidmaatschap wordt automatisch beëindigd.

Lidmaatschap is mogelijk voor alle inwoners van de gemeente Hollands Kroon.

Voor een rit betaalt u € 0,80 per 3 kilometer, gemeten vanaf het ophaaladres tot de bestemming.

Er wordt een minimumtarief berekend van € 1.60 voor een rit tot 6 kilometer.

Nadat u hebt geboekt en de rit is uitgevoerd, krijgt u na enkele dagen een rekening en zal het verschuldigde bedrag van uw rekening worden afgeschreven.

Voor vragen van algemene aard kunt u een e-mail sturen naar het Secretariaat, of tussen 9.00 tot 12.00 uur bellen naar 0224 227709.

Voor vragen over reserveringen kunt u een e-mail sturen naar de Centrale, of tussen 9.00 en 12.00 uur bellen naar 088 7707801.

Rekening en betaling

Wanneer de rit is uitgevoerd wordt de rekening gemaakt.
De rekening wordt per e-mail of -op verzoek- per post aan u verstuurd en via een automatische incasso geïnd.
De rekening is voor uw eigen administratie.

Begeleiding

Blanco lidmaatschap
Deze regeling biedt uitgebreide mogelijkheden. Iemand die lid is van de Belbusvereniging Noordkop (de klant) kan één of meerdere blanco lidmaatschappen kopen voor € 15 per stuk, die een jaar geldig zijn. De kosten van de rit van de klant én van de meereizende persoon of personen worden geïncasseerd bij de klant.

Bij reservering moet heel duidelijk worden aangeven hoeveel personen er meegaan.

DOWNLOAD via onderstaande link het aanvraagformulieren:

Veel gestelde vragen

Kun je alleen een reservering doen van 9.00 tot 12.00 uur in de ochtend van maandag tot en met vrijdag?

Ja, telefonisch wel, op 088 7707801. Per e-mail kan altijd worden gereserveerd via hk@regiecentrum.nl. De planning van de ritten gebeurt alleen op werkdagen van maandag tot en met vrijdag.
NB. reservering via e-mail wordt alleen in behandeling genomen als hij een dag van tevoren vóór 12.00 uur is ontvangen.Telefonisch wel, op 088 7707801. Per e-mail kan altijd worden gereserveerd via hk@regiecentrum.nl. De planning van de ritten gebeurt alleen op werkdagen van maandag tot en met vrijdag.

Hoe kan ik de centrale bereiken als ik de retourrit heb gereserveerd en er een wijziging in de ophaaltijd is?

Buiten de openingstijden is de nooddienst bereikbaar. Als u het nummer van de centrale draait, krijgt u een antwoordapparaat en hoort u het nummer van de nooddienst.

Als je op maandag wilt reizen, moet je dan op vrijdag voor 12.00 uur al reserveren?

Ja. De Belbus heeft geen weekenddienst voor de centrale

Je betaalt €0.30 per kilometer en een starttarief van € 1.60. Was dat starttarief er altijd al? Het staat niet op de website?

Het jaarlidmaatschap kost € 15,-; het driemaands lidmaatschap € 7,50, de ritkosten zijn € 0,80 per drie kilometer. Vanaf het begin hebben we een minimumtarief berekend van € 1,60 voor een rit tot 6 kilometer. Daarna komt er € 0,80 per 3 kilometer bij. Een rit van 6 tot 9 kilometer kost dan € 2,40. Een vermelding van het minimumtarief staat inmiddels op de website.

Er is een regeling dat je begeleiding kunt aanvragen. Geldt dat ook in geval de begeleider(-ster) van buiten Hollands Kroon komt?

Ja, de begeleider(-ster) hoeft niet woonachtig te zijn in Hollands Kroon. Bij reservering van een rit met begeleiding moeten beide personen wel op het afhaaladres aanwezig zijn. Bij reservering van de rit moet u aangeven dat een begeleider(-ster) meegaat en wie die persoon is.

Is het alleen mogelijk om tenminste 24 uur van tevoren een rit te reserveren? Kan het niet flexibeler?

Reserveren kan uitsluitend tenminste één dag van tevoren voor 12.00 uur.  

Kun je ook in het weekeinde reserveren?

Nee, in het weekeinde is de centrale gesloten. Voor het weekeinde en maandag moet dus uiterlijk vrijdag vóór 12.00 uur een rit worden gereserveerd. Dit geldt voor zowel  telefonisch als online reserveren. 

Kan online reserveren 24 uur per dag, 7 dagen in de week?

Ja, dat kan. Bedenk daarbij wel dat de planning om 12.00 uur wordt gemaakt voor de volgende dag of voor het weekeinde en de maandag. Wat na 12.00 uur binnenkomt, wordt niet meer ingepland voor de volgende dag. Reserveer dus tijdig!

Kan de rekening per maand verstuurd worden i.p.v. wekelijks?

Nee, het softwaresysteem is ingesteld op wekelijkse verwerking van rekeningen en incasso’s. 

Kunnen de data van de gereden ritten worden vermeld?

Op elke rekening staan de ritten gespecificeerd met bestemming, aantal kilometers, aantal personen en het totaalbedrag per rit. 

De Belbusvereniging is voor inwoners van Hollands Kroon. Ik woon in Schagen, kan ik ook lid worden?

Nee, lidmaatschap is alleen mogelijk voor inwoners van Hollands Kroon. 

Belbus Noordkop • Alle informatie onder voorbehoud • Webdesign: Wijn Design