Een stormachtige Belbus-chauffeursdienst

Ook met slecht weer, júist met slecht weer, kun je optimale service verlenen aan de leden van de Belbus.  Maar rijden tijdens een dergelijke en vlagerige storm komt niet elke dag voor en leek het mij leuk hiervan een kort verslagje te maken.

________________________________

Een ritje met de Belbus is niets bijzonders als je het al ruim een jaar doet. Wel als er ruim 47 knopen wind staat, dat is 9Bft. ofwel 80km/h.

Tegen half zes trek ik mijn regenbroek aan en mijn semi-waterdichte jack en fiets richting de Belbus in Winkel. Het pure leren fietszadel netjes voorzien van een plastic tasje dat ik goed heb dichtgebonden met twee contra gelegde halve steken –platte knoop- zodat het zadel niet nat kan worden. Elke keer als ik een open ruimte passeer word ik bijna omver geblazen maar om nu voor een stukje van nauwelijks 1,5km. de auto te pakken gaat me te ver. Als het even kan, alles op de fiets. Tenzij het van de hemel hoost.

Half in de auto aan de lijzijde trek ik mijn regenbroek uit die ik zoveel als mogelijk heb afgeklopt van het water. Uitgetrokken klop ik hem nogmaals uit en waait het ding bijna uit mijn handen. Ook mijn jack klop ik even uit zo goed en kwaad als dat gaat en hang het over de hoofsteun.

De motor is nog warm en ik zet de navigatie in de houder. Op naar de Hartweg. Als ik ter hoogte van Bechthold IJzer- en Metaalhandel ben zie ik één lange rij rode lichtjes voor mij in de verte. Ter hoogte van de Oosterweg worden het er alleen maar meer en draai dan ook de Oosterweg in om naar Schagen te rijden. Ik ken de weg hier als mijn broekzak en dan dus maar over Moerbeek rijden. Geen idee wat er aan de hand is en hoe lang het verkeer daar stilstaat. Dan maar via Haringhuizen naar Schagen en ik kan nu ongehinderd en met 60km/h. uur lekker doortuffen.

Maar dat er wind staat voel ik nu ook en ik krijg vanaf links een paar flinke optaters. Maar ik kom op mijn gemakje op de Parallelweg en zie, als ik vermoed dat ik voor het juiste nummer sta, al mensen opstaan en een van hen steekt de hand op. Ik kan dus lekker blijven zitten, tenzij de passagier hulp nodig heeft natuurlijk, en zoek de nieuwe bestemming op de navigatie op.

Naar Breezand met mijn eerste passagier en omdat dit weer tegen de wind in gaat begint de auto hoe langer hoe meer te schudden. Mijn passagier blijkt dezelfde baas te hebben gehad en ook tot aan zijn 50ste bij de marine te hebben gediend. Ik zelf, bij toeval, daarna nog 12 jaar in de offshore gewerkt als Logistic Officer en vond het op mijn 62ste wel welletjes.

Van Schagen dan richting Den Oever naar de zorgboerderij Noorderdijkhoeve om een jonge man op te halen. Het windje nu in de rug en dat is goed merkbaar. Maar daarna wéér naar Schagen en weer de wind op kop en die wordt allen maar harder. Vanmiddag zag ik thuis op mijn weerstationnetje de luchtdruk als op een glijbaan naar beneden gaan. Slecht teken. De millibaren, tegenwoordig ´hecto Pascal´ (hPa) geheten, lijnen van gelijke druk,lagen ook dicht tegen elkaar en dat betekent een flink en sterk windveld rond een depressie. De laagste druk gemeten zaterdagavond was 987hPa. die daarna ook weer pijlsnel omhoog ging.

Ik pik de man exact op tijd op en waarschuw hem vooraf al dat het behoorlijk kan schudden in de wagen. En nog altijd staan de ruitenwissers aan en striemt de regen tegen de wind in tegen de ruiten en kan je de buitenspiegels nauwelijks gebruiken omdat zowel de spiegels als de zijruiten nauwelijks door de regen doorzichtig zijn.

Ook de achterruit goed schoonhouden en soms even de verwarming aanzetten als het aan de binnenkant beslaat. Op de Oom Keesweg gaat het behoorlijk te keer en neem de bruggetjes met minder dan de 60km/h. die je er mag rijden. En nog druk ook aan de vele autolichten te zien.

Maar we komen veilig aan in Schagen.

Dan op naar Nieuwe Niedorp en nu zie ik weer een hele rij rode lichten, nu op de N241 en besluit maar weer over Haringhuizen te rijden. Nog net tijd voor een bakje koffie thuis en dan naar Nieuwe Niedorp waar ik weer precies op tijd voor de deur sta en deze meteen open gaat en een jongeman komt zeggen dat men er zo aankomt. De navigatie instellen en het echtpaar stapt in en op naar Callantsoog.

Op de Leijerdijk komt de wind weer volle bak op de voorkant te staan en klinkt er vanaf de achterbank een angstig stemmetje of het niet te hard waait. Ik stel haar gerust. Op de N245 valt het weer mee, de wind van opzij of schuin van achteren. Maar naar gelang we dichter bij de kust komen, zoals bij De Stolpen, gaat de auto steeds erger te keer. Vanaf De Stolpen over de Stolperweg N503) wordt het toch wel beangstigend en gelukkig mag je hier maar 60km/h. rijden en dat haal ik nog niet eens.

Callantsoog in en op naar het Jewelplein. Ik zie een flinke oprit opzij van het huis. Ze moeten even blijven zitten en draai de auto tot aan de voordeur heel rustig achteruit. Dan ga ikzelf uit de auto –het is DROOG!- en houd het voorportier maar even zelf vast voordat het kapot kan gaan. De schuifdeur is geen enkele probleem. Ja hier voel je dat de wind heel erg goed doorstaat. Ik krijg twee dropjes voor onderweg, wens ze nog een fijne zaterdagavond en zondag en ben weer vertrokken.

Nu met het windje achter rustig rijdend naar Winkel. Een vroegertje deze keer. Maar wat een hoop wind. Als ik weer thuis ben, nu zelf op de fiets tegen de wind in, kijk ik meteen op mijn weerstationnetje en staat er boven de Wadden een ruime 9Bft. Tegen de klok van 11.15h. stijgt de barometer weer redelijk snel en gaat de wind er navenant uit. Voortaan ietsjes minder luchtverplaatsing maar dát hebben we niet voor het zeggen en is maar goed ook.

De reden dat het verkeer oponthoud had op de Hartweg en de N241 was omdat er werd geflitst hoorde ik later van iemand. Er wordt buiten ‘kantooruren’ veel te hard gereden ondanks de 50km/h. snelheidsbeperking. Gebruik dan je cruisecontrol (snelheidsregelaar) en je hebt nergens last van. Als je daar rijdt wordt je met enige regelmaat gepasseerd door automobilisten die 50 veel te langzaam vinden.